i like the speech and tone and the kak kiah example : Sumber

Saya bukan pakar ekonomi. Pakar ekonomi pun dalam keluarga sendiri. Planning hebat, kekadang hasil ke Laut China Selatan. Nama dah manusia kan, lagi tak terantuk, tak sedar diri,

Kegagalan sepatutnya membawa kepada kesedaran

Saya tak nak ulas bab ini, sebagai ramai ahli ekonomi yang dah ulas dan buat kesimpulan. Bagi saya jika ia baik kita ambil dan beringat. Bab kata pepatah langit tak selalunya cerah. Maka bersedialah.

Kekadang yang buruk itu, baik juga untuk kita sebenarnya

Bagi saya ada setiap perkara yang berlaku ada kebaikan dan keburukan. Keburukan yang saya nampak satu sahaja- kita tak sedar yang keadaan masa depan kelam dan kita tidak membuat sebarang dana kecemasan, simpanan tetapi kita masih menambah hutang, memikir pakaian dan makanan sedap atau nak bercuti ke mana.

Finally, pi mai pi mai tang tu juga ekonomi kita.

Pakej ini termasuk penangguhan pinjaman – rumah, kereta, pks dan sebagainya. Sepatutnya, penangguhan ini jangan kikta imagine nak tukar phone, upgrade kereta, beli beg Guess baru dan sebagainya.

Seeloknya, kita mula merancang kewangan, kita selitkan perlindungan kewangan dan kesihatan. Jangan kita asyik berseronok kerana kita bukan lagi muda remaja. Boleh bekerja around the clock.

Janganlah kita menambah statistik ini, pada usia kita patut berehat : Sumber

Makanya, kita harus berjimat, kita jaga kita, jaga keluarga kita. kita kan ketua keluarga. Potong perbelanjaan yang tidak berbaloi atau covertkan kepada sesuatu yang bernilai. Kita harus berhenti hidup dalam denial. Terima kenyataan, kita bukan Bill Gates, Kita bukan keturunan 10 orang terkaya di dunia seperti yang tertera dalam FORBES.

Usaha hari ini hasilnya pada anak anak kita, betul?

Done berleter.

Ini bahagian kedua, dalam pakej rangsangan ekonomi yang diumumkan hari ini, ada disebutkan berkenaan penangguhan pembayaran skim insurance dan takaful .

Banyak pm dan wasap yang diterima, tenang tenang dulu rakan rakan. Kami pun bersyukur kerana takaful provider paham akan kedukaan kita, kesukaran kita. Tapi detailnya, saya masih kurang jelas.

Cuma yang pasti, ia ditawarkan pada mereka yang terjejas. Terjejas dan cirinya akan pihak HQ maklumkan kami nanti.

Bak kata pepatah, dalam kita sedih hujan ribut taufamn dan berkurung, akhirnya ada sinar dihujung jalan. Cumanya, kita perlu jaga agar sinar ini tidak malap.

Secara tidak sedar kita dah rasakan apa yang kita pinta:

  1. Nak masa yang banyak konon tiada alasan solat dan bila Allah makbulkan adakah kita ingat padaNYA?
  2. Alasan tak boleh membaca ugrade ilmu atau baca quran dan bila kita punya masa apakah kita penuhinya?
  3. Terigin nak financial freedom, Allah izin, 6 bulan kita bakal bebas hutang. Makanya adakah kita akan terus bersedekah dan berzakat atau sebaliknya?
  4. Terasa nak kerja dari rumah dan bila di beri peluang apakah kita bekerja dengan bersungguh?

Maaflah, topik agar tidak tersusun, penangan kesan cabutan gigi bongsu.

Moga apa jua kejutan kita akan bersedia sehabis baik.

Life is full of suprises, ready or not, we have to face it.

Berminat mengenai pelan AIA PUBLIC TAKAFUL, wasap jer

www.wasap.my/60164442334/AIA

Atau isi link ini bagi membolehkan saya menghubungi anda semula.

https://idayuahmad.typeform.com/to/zTi4Wc