Satu ketika dahulu, kita tak nampak kepentingan semua ni. Sama lah dengan saya, sehinggalah saya dapat panggilan haji tahun 2019. Kami dibekalkan dengan hand sanitizer dan mask.

Disana, kalau pi supermarket, tempat makan semua, jarang nak jumpa kepala paip buat cuci tangan, kena pakai hand sanitizer. Makan pun jenis pinggan atau pelapik yang pakai buang.

Senang, tak yah cuci. Bersih tangan guna hand sanitizer

Mask pun punya berlambak, siap pakai dan buang. Kekadang berleter banyak sangat hand sanitizer and mask yang Tabung Haji bagi. Ia membazir pada pikiran saya.

Mask hitam, biru semua ada.

Hinggakan sampai di Malaysia, saya masih ada banyak baki mask tu. Kenapa, seba saya guna Niqab, oleh basuh dan sebagainya, ada yang branded dan ada yang tiruan!

Niqab copy AAA+, ada brand kat tepi

Sampai Malaysia, saya letak tepi mask tu semua, banyak gak dan hand sanitizer saya bagi anak-anak main. Saya tak nampak sangat keperluannya.

Masa pakai begini, pelik orang tengok, but now semua pakai mask.

Sehinggalah tetiba munculnya #covid19 dan tetiba mask dan hand sanitizer kehabisan stok. Banyak farmasi saya pergi, tiada dan kena pre order.

Sumber : https://siraplimau.com/harga-topeng-muka-n95-murah/

Saya tak sangka valuenya sebegini hebat! Benda yang kita pandang remeh, tetiba punya value yang hebat, auranya, tak boleh cerita.

Kini sampai kena import dari luar, custom made dan ditetapkan harga siling. Hand sanitizer pun sampai ada yang DIY dan sebagainya.

Ya, kita terlalu memandang enteng atau mudah akan sesuatu perkara sehinggalah sesuatu terjadi.

Jangan salahkan takdir, salah kita kerana tidak berusaha

Moral RMO, PKP fasa1 dan PKP Fasa 2 sarat dengan banyak pengajaran. Kita mula banyak menghargai apa yang ada disekeliling kita.

This image has an empty alt attribute; its file name is 4.png
Ada Benarmya bukan? Sumber

Bagaimana pula perlindungan kesihatan dan kewangan boleh di kaitkan dengan cerita ini?

Baiklah, saya rumuskan, dulu kita

Anda yakin, kita akan dijaga majikan atau syarikat sehingga ke akhirnya?

Kita tak pandang agen- agen insurance aka agen takaful. Kita merasakan mereka ni makan duit kita (bukan semua). Kenapa, kita masih yakin yang company kita akan support kos medical kita anak beranak. Kita yakin company akan jaga kita sampai bila bila.

Kita tak nak keluar dari comfort zone kita, kita move on dengan apa yang ada dengan menambahkan beban yang tak perlu. Kita gatai upgrade kereta, tukar handphone setiap bulan, vacation luar negara memanjang dan sebagainya.

financial fake – pura pura kaya

Kita bangga dengan kredit kad, kita bangga dengan personal loan. Kita berlagak, semua takpa, tiada apa-apa akan berlaku. Ekonomi kita ok. Padahal kita tau ia adalah Financial Fake. Kita hidup demi menjaga status, biar papa asal bergaya!

Kos maintenance boleh bayar duit hibah setahun!

Makanya, di saat PKP dan RMO ini, mari kita muhasabah diri, keluarga dan kewangan kita. Masih tidk terlewat untuk kita menyediakan pelan perlindungan kewangan serendah RM2.50/day* untuk pasanngan suami isteri yang menyediakan hibah antara RM50,000 ke RM100,000 atau pelan kesihatan keluarga RM18/day* untuk ibu, ayah dan 4 anak.

Medical card untuk anda

Maka, mulai hari ini marilah kita berpijak di bumi nyata. Tiada siapa akan membantu kita untuk tempoh yang lama, nak tak melibatkan kewangan kerana mereka juga punya komitmen.

Harga tidak yahudi, yakjuk dan makjuk

Justeru, tepuk poket, semak baki online. boleh anda survive sekiranya musibah berlaku. Sanggup anda menghabiskan simpanan tua anda sekarang?

Sihat itu mahal

Jika anda tidak sanggup, hubungi saya kadar segera, kita berbincang cari titk temu tentang kewangan anda dan keluarga.

Picit link ini, kita bantu kita.

www.wasap.my/60164442334/AIA

https://idayuahmad.typeform.com/to/zTi4Wc